Welcome...

Total Pageviews

Follow by Email

Welcome To Bayoe's Site ........... "Inspirasi Dalam Hidup Untuk Terus Mencari Makna Diri ..." ---------------- Blog ini dibuat sejak 1 Pebruari 2008 --------------- Semua yang ada di dalam blog ini penuh dengan inspirasi, yang dapat dijadikan contoh untuk lebih semangat lagi dalam mengarungi hidup ini. Karena hidup adalah perjuangan, tidak ada kata menyerah dan putus asa... Hidup harus terus jalan... So Must Go On... Good Luck Bro...!!!

Ikut Hati, Mati... Ikut Kata, Binasa...

Posted by Bayoe Arwani 5/11/2008

Share

Sesuatu yang lumrah... bila mana terlalu mengikuti hati... maka akan banyak tersilap dalam membuat keputusan dan pertimbangan... Sebab apa?
Sebab di dalam hati ini lebih terikutkan kata-kata nafsu, yang mengutamakan kehendak dan perasaan sendiri, tanpa berfikir secara rasional mengikut akal dan iman...

Sebab itu, hati perlu diperbetulkan terlebih dahulu... hati dan lidah adalah 2 potong daging pada badan, manusia yang menentukan kesolehannya... baik 2 daging ini, maka baiklah seluruh anggota badannya...
Bagaimana cara betulkan hati adalah dengan merendamkan hati ke dalam periuk mujahadah.

"Ya Allah! Ampunkan aku ya Allah. Betapa aku lemah dalam menghitung rahmatMu. Betapa aku lemah hingga tertunduk kepada nafsu yang lesu. Sesungguhnya aku mengharapkan ehsanMu untuk memimpin aku kembali ke jalanMu."

-------------------

"Pertama telah kupandang makhluk yang banyak ini. Maka aku saksikan bahwa, tiap-tiap mereka mempunyai kekasih dan kecintaan tempat hatinya tertambat. Sebagian daripada kekasih itu hanya mendampingi sampai ke sakit yang membawa maut dan sebagian lagi hanya sampai ke lubang kubur. Setelah itu kesemuanya pulang dan meninggalkan di aterbaring seorang diri. Tak seorangpun turut masuk ke kubur dan menghiburnya di dalam kubur. Yang demikian tak kudapati selain amal yang soleh. Sebab itu maka kuambil ia menjadi kekasihku, supaya kelak ia menjadi kekasihku, supaya kelak ia menjadi pelita di dalam kuburku, menghibur dan tidak meninggalkan aku seorang diri."

0 comments

Post a Comment

Bayoe say's, Terima Kasih Atas Komentar Anda

Web blog ini masih dalam pengembangan. Jika terdapat kekurangan di sana sini, tak ada kata yang tepat terucap selain kata maaf... Saran dan kritik membangun, senantiasa kunanti" ------------ Apabila ada yang bermanfaat di dalam blog ini, silakan anda mengambil dari posting ini, dan harap disertakan sumbernya. Terima kasih.
There was an error in this gadget

Popular Posts