Welcome...

Total Pageviews

Follow by Email

Welcome To Bayoe's Site ........... "Inspirasi Dalam Hidup Untuk Terus Mencari Makna Diri ..." ---------------- Blog ini dibuat sejak 1 Pebruari 2008 --------------- Semua yang ada di dalam blog ini penuh dengan inspirasi, yang dapat dijadikan contoh untuk lebih semangat lagi dalam mengarungi hidup ini. Karena hidup adalah perjuangan, tidak ada kata menyerah dan putus asa... Hidup harus terus jalan... So Must Go On... Good Luck Bro...!!!

Kesabaran Yang Mantap, Siapa Yang Mampu

Posted by Bayoe Arwani 12/14/2008

Share

Manusia tak lepas dari berbuat silap. Tugas kita adalah memaafkan seadanya. Sisa yang lebih, serahkanlah pada Allah SWT untuk lunaskan di akhirat kelak.
Samalah juga, kalau duit dicuri, ucapan yang paling baik di pihak kita ialah ”aku sedekahkan sajalah”. Di pihak si pencuri pula, kaedahnya ”mendapatkan dengan cara mencuri, pasti akan dibalas dan dihukum Allah kelak”. Itulah kaedah dapat pahala dari bala yang menimpa. Senang kan?

Setelah itu, umpamakanlah si pencuri itu naik motor, kemudian terjatuh, sampai patah tangan plus putus kaki, terobek perut isinya berhamburan, otak pecah tersiram pula dengan tumpahan oli, habis itu masih terlempar hanyut masuk sungai, termakan buaya, habislah dia. Kita ucapkanlah, innalillahi wainna ilaihi raji’uun. Setelah itu kita tolong kebumikan dia. Kan mantap kesabaran kita itu.

Tapi kaedah ini orang yang betul-betul wara’ akan mampu melakukannya. Bagi orang awam, ada yang mampu, ada yang tak mampu. Terserahlah, apa yang kita mau lakukan. Kepuasan akhirat atau duniawi. Peluang untuk dapat pahala senantiasa ada.


”Sesungguhnya orang-orang yang sabar itu, akan disempurnakan pahalanya dengan tiada terhitung”.

”DAN SESUNGGUHNYA KAMI AKAN MEMBERI BALASAN KEPADA ORANG-ORANG YANG SABAR DENGAN PAHALA YANG LEBIH BAIK DARI APA YANG MEREKA KERJAKAN”. (AN-NAHL:96)

0 comments

Post a Comment

Bayoe say's, Terima Kasih Atas Komentar Anda

Web blog ini masih dalam pengembangan. Jika terdapat kekurangan di sana sini, tak ada kata yang tepat terucap selain kata maaf... Saran dan kritik membangun, senantiasa kunanti" ------------ Apabila ada yang bermanfaat di dalam blog ini, silakan anda mengambil dari posting ini, dan harap disertakan sumbernya. Terima kasih.
There was an error in this gadget

Popular Posts